حرکات اصلاحی

 

کانون تندرستی و حرکات اصلاحی

فضاي مناسبی است که در آن دانش آموزان دوره هاي مختلف تحصیلی (معرفی شده توسط مدارس، مراجعه حضوري یا تشخیص تیم ارزیابی) تحت نظر مربیان دوره دیده و متخصص و با بهره گیري از امکانات و لوازم خاص در جهت انجام تمرینات اصلاحی از طریق اجراء در منزل یا اجراء در کلاسهاي داخل کانون در راستاي اصلاح یا کاهش ناهنجاريهاي اسکلتی خود فعالیت دارند و همچنین افراد با شرایط خاص نظیر افراد بالای 40 سال که از آمادگی بدنی پایینی برخوردارند نیز می توانند با شرکت در کلاسهای آمادگی جسمانی زیر نظر کارشناسان  به بهبود وضعیت فیزیولوژیک خود بپردازند.

 

 

 
حرکات اصلاحی چیست ؟

 

تندرستی به عنوان مهمترین سرمایۀ انسان، جنبه مثبتی از سلامتی است، و ابعاد متفاوتی از قبیل ابعاد اجتماعی، روحی، عاطفی، ذهنی، ارتباطی و جسمانی دارد. بعد جسمانی تندرستی که منجر به وضعیت جسمانی مطلوب در فرد میگردد، نقش مهمی در ایجاد یک زندگی سالم و با نشاط ایفا میکند. در جامعه ماشینی امروز فقر حرکتی به همراه عادات حرکتی نادرست در کودکان و نوجوانان، تهدیدي براي تندرستی حال و آیندة این گروه سنی بوده، که جامعه را مستعد گسترش انواع گوناگون ضعفهاي عضلانی و ناهنجاريهاي اسکلتی طی دهه هاي آینده میکند. از آنجا که عادت به کم تحرکی و اتخاذ شیوه هاي نادرست حرکت اعم از نشستن، ایستادن، حمل اشیاء و ... در سنین پایین شکل میگیرند و در طول سالهاي بعد پایدار میماند، ضروریست قبل از تثبیت و شکل گیري این عاد ات اقدامات لازم جهت پیروي از اصول شیوه هاي صحیح حرکت به مورد اجرا درآید، چراکه تلاشهاي بعدي در جهت تغییر عادتهاي تثبیت شده بسیار مشکل و چه بسا پرهزینه خواهد بود. به علاوه، عدم پیشگیري مناسب و به موقع از تثبیت این عادات حرکتی نا مناسب از یک سو و فقر حرکتی از سوي دیگر باعث بروز ضعف و ناهنجاريهایی در دستگاه استخوانی، عضلانی و مفصلی افراد جامعه میشود، که شناسایی زمینه هاي بروز این تغییرات نامطلوب قامتی در افراد و سپس ارائه حرکات جبرانی و اصلاحی براي پیشگیري و رفع آنها، امري ضروري به نظر میرسد.

 

 

اهداف اصلی کانون تندرستی و حرکات اصلاحی به شرح ذیل می باشد:

· ارتقاء سطح سلامت عمومی جامعه و نیز ارتقاء سطح سلامت اسکلتی_عضلانی دانش آموزان

· افزایش سطح آگاهی و دانش خانواده ها نسبت به ناهنجاریهای اسکلتی_عضلانی و تلاش در جهت تبیین اهمیت و ضرورت برطرف سازی این ناهنجاریها در سنین رشد کودکان و نوجوانان

· استعدادیابی ورزشی با اتکا به علم روز و تجهیزات ورزشی و دانش تخصصی

· به روز نگه داشتن اطلاعات تخصصی مربیان محترم و ورزشکاران

· استفاده بجا و شایسته از امکانات و توانایی های بالقوه ی شهرستان شهریار

· ارائه راهکارهای عملی و پشتیبانی از بهبود وضعیت فیزیکی سالخوردگان محترم شهرستان

 

اهداف کاربردی:

. شناسایی و غربالگری جوامع هدف(خصوصا دبستانی ها)

. تشکیل پرونده وضعیت اسکلتی_عضلانی جهت مراجعین محترم

. برنامه ریزی و مشاوره تخصصی بصورت انفرادی و گروهی

. برگزاری کارگاههای حرکات اصلاحی و استعدادیابی ورزشی(جهت مربیان، دانشجویان و ...)

. آموزش برنامه های حرکات اصلاحی متناسب با نتایج تستها و وضعیت عمومی مراجعین

. انجام تستهای تخصصی استعدادیابی با توجه به امکانات موجود

. انجام مشاوره لازم در خصوص هدایت ورزشکاران محترم به رشته های تخصصی با استناد به نتایج تست های استعدادیابی

. برنامه ریزی در خصوص استفاده از نتایج تست های مرکز در خصوص ارائه تحقیقات علمی به مراجع ذی صلاح

 

ناهنجاری سر به جلو و حرکات اصلاحی:

 

ستون فقرات در ناحیه گردن به سمت جلو تحدب دارد.چنانچه این انحنا بیش از حد طبیعی آن باشد به آن عارضه سر به جلو می گویند.در این این ناهنجاری سر جلوتر از گردن قرار دارد یعنی هنگامی سر متمایل به جلو باشد لاله گوش و وسط بازو در یک راستا نیستند و لاله گوش جلوتر قرار دارد، بنابراین فشار زیادی رویی مفاصل فکی-گیجگاهی و مفاصل گردن و عضلات پشت گردن وارد می شود.عامل ایجاد این ناهنجاری را می توان استفاده از بالش های بلند و همچنین عدم قرار گرفتن ستون فقرات در وضعیت صحیح دانست.یعنی فرد به صورت عادت، گردن را نسبت به خط ستون فقرات جلوتر قرار می دهد.همچنین قوز کردن نیز تا حدی بر این عارضه تأثیر گذار است.

 

ناهنجاری سر به جلو و حرکات اصلاحی

 

 

عوارض ناهنجاری سر به جلو:

 

۱- افزایش فشار روی مفاصل فکی – گیجگاهی

 

۲- افزایش فشار روی مفاصل گردن

 

۳-افزایش فشار روی عضلات پشت گردن

 

۴-افزایش وزن سر در وضعیت سر به جلو .وقتی سر در وضعیت جلو واقع شده، وزن آن در حدود ۹ کیلوگرم است.در حالی که در وضعیت طبیعی حدود ۴ کیلو و نیم است.

 

۵-گیر افتادن ریشه های عصبی.از دیگر عوارض ناهنجاری سر به جلو گیر افتادن ریشه های عصبی در ناحیه گردن است.عارضه سر به جلو موجب افزایش گودی گردن، کاهش فضای سوراخ های بین مهره ای، احتمال گیر افتادن اعصاب و فشار روی ریشه های عصبی می شود.

 

۶-افتادگی شانه

 

۷-افتادگی سینه

 

۸-کاهش عملکرد ریوی

 

 

حرکات اصلاحی سر به جلو:

 

۱-فرد در حالی که به دیوار تکیه می دهد، سر را به سمت بالا می کشد و در عین حال سر را به سمت عقب می کشد و به دیوار تکیه می دهد.در این حال عضلات پشت گردن کشیده می شوند.(الف)

 

ناهنجاری سر به جلو و حرکات اصلاحی

 

۲-فرد در حالی که پشت خود را به  دیوار تکیه داده است، سر را به سمت بالا می کشد و گودی گردن و کمر را نیز کم می کند.(ب)

 

۳-این تمرین برای بهبود وضعیت گردن یکی از تمرینات کششی گردن است که فرد در هنگام کار می تواند انجام دهد به عبارت دیگر، فرد یاد می گیرد که در هنگام کار و انجام فعالیت نیز وضعیت طبیعی را حفظ کند. برای این منظور، وزنه ای در حدود یک کیلوگرم را روی سر قرار می دهد و سر را به سمت بالا می کشد؛ به طوری که گودی گردن کاهش یابد و وضعیت سر و گردن به صورت صاف در آید.

 

ناهنجاری سر به جلو و حرکات اصلاحی

 

۴- یکی دیگر از تمرینات اصلاحی برای عارضه سر به جلو این است که فرد در حالت ایستاده قرار می گیرد و وزنه ای به میزان یک کیلوگرم را روی سر قرار می دهد.فرد در این حالت سعی می کند که سر را به سمت بالا بکشد و روی مهر های گردن کشش اعمال کند.سپس گودی گردن را کاهش می دهد تا عضلات پشت گردن کشیده شوند.در این حالت وضعیت سر و گردن از حالت تغییر شکل یافته خارج می شوند و در حالت صحیح قرار می گیرند.

 

ناهنجاری سر به جلو و حرکات اصلاحی

 

۵-فرد در حالت ایستاده قرار می گیرد و سر را به سمت عقب حرکت می دهد.او بی آنکه چانه را به پایین یا بالا ببرد، سعی می کند گودی گردن را کم کند.به این ترتیب گودی کاهش می یابد و سر در وضعیت طبیعی قرار می گیرد.

 

ناهنجاری سر به جلو و حرکات اصلاحی

 

۶-تمرین ناقص بلند شدن از حالت خوابیده و به حالت نشسته در آمدن، برای این منظور فرد به پشت می خوابد و دست ها را کنار بدن روی زمین قرار می دهد. حال سعی می کند بلند شود. برای این منظور سر را از زمین بلند و گردن را خم می کند و در همین وضعیت نگه می دارد.

 

ناهنجاری سر به جلو و حرکات اصلاحی

 

۷- برای تقویت عضلات جلوی گردن که در حرکت خم کردن مهره های گردنی نقش دارند و ثبات دهنده قسمت جلویی گردن نیز محسوب می شوند، فرد دست خود را روی پیشانی قرار می دهد و سعی می کند که سر را به سمت عقب حرکت دهد. در این حال فرد از طرف دیگر سعی می کند سر را به سمت جلو جابه جا کند، به هر حال، مقاومت اعمال می شود و عضلات قسمت جلوی گردن منقبض می شوند؛ ولی حرکتی صورت نمی گیرد.

 

ناهنجاری سر به جلو و حرکات اصلاحی

 

 

منبع استفاده شده: حرکات اصلاحی یحیی سخنگویی و ابوالفضل فراهانی

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: حرکات اصلاحی ، ،
برچسب‌ها:

?